3 Tips voor een succesvolle marketingcampagne in het najaar

Foto van vallend herfstblaadje

Het laatste kwartaal is begonnen. Met het einde van het jaar in zicht wil je graag nog wat doen om je jaardoelstellingen te halen. Het najaar biedt je hier kansen voor. Vipmedia geeft je 3 tips waarmee jij een succesvolle marketingcampagne voor het najaar kan opzetten.

1. Gebruik inhakers in je marketingcampagne

In het najaar staan natuurlijk Sinterklaas en kerstmis centraal in je marketingkalender, maar heb je ook al eens gedacht om in te haken op andere speciale dagen? Black Friday is daar een perfect voorbeeld van. Steeds meer Nederlandse (online) retailers haken in op deze kortingsdag. In Google Trends zie je over de afgelopen vijf jaar ook een duidelijke stijging in de interesse in Black Friday.

Naast Black Friday zijn er ook twee andere dagen die je marketingkansen in het najaar bieden. Op 31 oktober is het Halloween en op 11 november is het Singles Day. Aanvankelijk was Singles Day een feestdag voor studenten in China, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een internationale dag die zich richt op e-commerce. Ook in Nederland worden hiervoor steeds meer marketingcampagnes opgezet. Vaak zie je hierbij acties met 11% korting.

2. Evalueer je marketingcampagnes van vorig jaar

Heb jij vorig jaar speciale acties gehouden in het najaar? Evalueer je resultaten en kijk wat je dit jaar nog kan verbeteren. Welke kanalen ga je opnieuw inzetten en welke kun je beter achterwege laten? Het kiezen van de juiste mediamix is van belang voor een succesvolle marketingcampagne.

Duik eens in je Google Analytics  of ander analyseprogramma en bekijk met welke campagnes je vorig jaar de meeste conversies behaalde. Op basis van deze resultaten kun je bepalen wat je dit jaar gaat herhalen en waar je kansen liggen voor verbetering. Zie je een piek tijdens bepaalde periodes? Bekijk dan wat je vorig jaar hebt gedaan en wat je dit jaar nog extra kan gaan doen.

3. Zet de juiste kanalen in op het juiste moment

De beste marketingtip voor het najaar die we je kunnen geven is: zorg dat je opvalt en zet de juiste kanalen in. In deze drukke periode zijn veel bedrijven actief, consumenten zien de ene na de andere commerciële uiting. Om daartussen op te vallen is het van belang dat je jouw campagne op de juiste kanalen en het juiste moment inzet. Door het vluchtige karakter van Singles Day en Black Friday is het belangrijk om vooral online zichtbaar te zijn.  Maak mooie en opvallende displays en social media posts en gebruik nieuwsbrieven om je conversies aan te jagen. Door je netwerk daarnaast uit te breiden met promoties bij partners bereik je een groter publiek. Hoe groter jouw zichtbaarheid, hoe beter jij top-of-mind bent én blijft bij je (potentiële) klanten. Vipmedia zet graag haar netwerk voor je in en helpt je bij het bepalen van de juiste kanalen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.