Contentstrategie

Een contentstrategie is een doordacht plan, waarin wordt vastgesteld hoe relevante informatie voor een specifiek publiek kan helpen om doelen te bereiken. Een contentstrategie helpt bij het vertalen van je doelstellingen naar de praktische uitvoering van content om een doel te realiseren. Denk aan meer zichtbaarheid, meer websitebezoek of het verbeteren van je merkimago. Voordeel dat je én uit eerste hand hoort waar je verbeterpunten liggen én je als eerste kunt aangeven dat je die kunt oplossen.

Zet de doelgroep centraal

Door relevante content aan te bieden aan je publiek, wissel je informatie met hen uit en communiceer je met hen. Hoe meer je weet van je publiek en hoe meer je van die kennis gebruik maakt, hoe groter de kans op geslaagde communicatie.

Format

Als je weet wie je publiek is en wat hen drijft, kun je bepalen welke specifieke content nodig is om je doel te bereiken. Informatie moet volledig, actueel, betrouwbaar en relevant zijn voor je publiek. Wat heeft jouw doelgroep nodig om zijn of haar persoonlijke doel te bereiken? Is de doelgroep actief op Instagram en bekijkt deze graag video’s? Dan produceren we gerichte videocontent. Is het publiek geïnteresseerd in praktische oplossingen voor zijn of haar problemen dan kunnen we met een blog die, of artikel dat goed vindbaar is in Google antwoord geven. Met een geoptimaliseerde landingspagina die ook geschikt is voor mobiel gebruik kunnen we bovendien gerichte targets realiseren. Denk aan aankopen, inschrijvingen of deelnames.

Doelen (KPI’s)

Als je van tevoren niet bepaalt wanneer een campagne voor jou of jouw bedrijf succesvol is, kun je ook niet aantonen wanneer een campagne echt geslaagd is. Het is daarom belangrijk prestatie-indicatoren in de contentstrategie op te nemen. Dit kunnen kwantitatieve criteria zijn, maar ook kwalitatieve indicatoren zijn geschikt. Nieuwsbriefinschrijvingen, kwalitatieve bezoekersaantallen, aankopen of likes zijn concrete voorbeelden van KPI’s.

De uitvoering

Om een contentstrategie te realiseren, is samenwerken met collega’s en een externe professionele partner vaak een goede keuze. Als de contentstrategie wordt uitgevoerd, wordt voortdurend gemeten, geanalyseerd, bijgestuurd en geoptimaliseerd. Zo weet je zeker dat de vooraf bepaalde doelen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Wilt u meer informatie?

Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

“Alles begint met het bedenken van de juiste contentstrategie. Dit vormt de basis voor succesvolle contentmarketing”