Online adverteren, zó wordt jouw merk succesvol

Foto van laptop met website van Tuinen.nl

Een veel gehoorde uitspraak van adverteerders is: “Ik wil online campagnes want dan kan ik precies meten wat het me oplevert”.  Dat  is zeker waar, maar bereik je met je campagne wel je doelstelling en weet je hoe je deze kunt meten? 

Wat zouden je doelstellingen zoal kunnen zijn? Grofweg maken we onderscheid in twee concrete doelen: zichtbaarheid en conversies.

tuinen.nl bereikte meer dan 580.000 unieke pageviews in april 2020

Doel: Zichtbaarheid of naamsbekendheid

Een merk dat aandacht vraagt voor zijn product of dienst en een gerichte doelgroep wil bereiken, kan kiezen voor display advertising. Hiermee krijg je de kans met een pakkende visual en een goede boodschap de aandacht van de lezer te grijpen. Door premium in te kopen, dus direct bij de uitgever, weet je dat je gegarandeerd op dat domein wordt vertoond en kun je zelfs kiezen voor een specifieke categorie of regio. Een campagne is al mogelijk vanaf € 20 per 1000 vertoningen. Je kunt met elk budget aan de slag; het aantal bereikte consumenten en dus de kosten bepaal je namelijk helemaal zelf.

Adverteren via een veilingsysteem zoals Google Ads behoort ook tot de mogelijkheden. Je kunt dan een voorkeur voor doelgroep opgeven en de kosten managen per klik of vertoning. Een groot nadeel aan dit medium is dat je veel waste in je bereik hebt, omdat je niet weet waar en hoe je banner wordt vertoond. Zo kiest Google er voor om jouw uitingen te laten zien in games en apps. Bij Facebook-advertising is het nadeel dat de betrouwbaarheid van het platform een deuk heeft opgelopen en dat je merk dus automatisch meelift op dit het imago van dit social media-kanaal.

Voorbeeld van een display-advertentie op tuinseizoen.com

Dé online doelstellingen bij een zichtbaarheidscampagne is het aantal bereikte en geïnteresseerde personen in een aangegeven periode die je zelf bepaalt. Via een rapportage geeft Vipmedia inzicht in het succes van diverse type banners zoals de rectangle, de leaderboard en je mobiele banner.

Wil jij ook graag online adverteren op een van onze websites? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Doel: Conversies

Naast zichtbaarheid kiezen veel merken ook voor een harde en meetbare doelstelling zoals een conversie. Dat kan van alles zijn, de inschrijving voor een nieuwsbrief of evenement, het volgen van een merk via Instagram of het doen van een online aankoop.

Op www.landidee.nl kiest HelloFresh voor een actie-banner met CTA

Als je kiest voor Display Advertising met als doel een conversie is belangrijk dat een aantal elementen in je banner aanwezig zijn, zoals een passende foto, een logo, een uniek aanbod en een call-to-action. Hiermee vergroot je de kans op een klik op de banner (CTR) en een conversie.

Online advertenties lenen zich goed voor het doormeten van conversies op bijvoorbeeld je website of app. Als je een webshop bezit kun je meteen zien hoeveel orders en omzet een advertentie heeft opgeleverd.

Wist je dat je ook gemakkelijk een A/B test kunt doen? Je maakt twee verschillende versies van een advertentie en degene die het beste draait, wordt het meest weergegeven. Optimalisatie van de campagne noemen we dat. We blijven verbeteringen doorvoeren totdat de doelstelling van de campagne is gerealiseerd.

Meer informatie? Contacteer ons.