Bij Vipmedia maken we veel banners voor online gebruik, bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven, social media en diverse websites. We maken banners om onze eigen producten en uitgaven aan te bieden, maar ook voor onze klanten en adverteerders. Het doel van een banner is over het algemeen het genereren van website-verkeer naar een bepaalde webpagina. Vaak zijn het aanbiedingen of acties die onder de aandacht worden gebracht. We geven tips voor het maken van een banner.
Soorten banners
Er zijn verschillende soorten banners:
- Een statische banner, waarbij er geen beweging in de banner zit, de banner wordt een plaatje, bijvoorbeeld een jpg.
- Een dynamisch banner, waarbij er beweging aan de banner wordt toegevoegd. Bijvoorbeeld een html-5 banner (wat resulteert in een vloeiende beweging), of een gif-banner (waarbij je één of meerdere plaatsjes achter elkaar te zien krijgt).
Doel van een banner
Een consument doorloopt grofweg 3 fases voordat hij tot een aankoop overgaat, we noemen dat een conversie. Google hanteert de see-, think- en do-fase. Samengevat: je maakt eerst kennis met een product of dienst, daarna overweeg je een aankoop en tenslotte ben je overtuigd en ga je over tot actie. Hier kun je met je bannercampagne ook op inspelen door te variëren met de inhoud en deze af te stemmen op de diverse fases waarin je klant zich bevindt. Bij Vipmedia denken we graag mee in de inhoud van de campagne én de creatie van de banners.
Elementen om te overtuigen
Robert Cialdini noemt in zijn boek ‘Invloed’ de belangrijkste elementen die nodig zijn om te overtuigen. Die zijn ook van toepassing bij het maken van banner:
- Wederkerigheid (gratis, cadeau, kosteloos, voordeel, van/voor).
- Consistentie/ herkenbaarheid (als mensen een eerste stap gezet hebben willen ze dat vasthouden, een banner met een speciale landingspagina in de stijl van de banner zorgt daarom voor een hogere conversie).
- Sociale bewijskracht (als beste beoordeeld, meest gekozen, populair, wegens succes verlengd, reviews, waarderingen, hoeveel mensen hebben het al gedaan).
- Sympathie (bedankt, goede keus).
- Autoriteit (aanbevolen door, geadviseerd, zonder risico, veilig, vertrouwen).
- Schaarste (uniek, laatste week, geldig tot, lastminute, gelimiteerde uitgave).
In zijn boek ‘Timing’ voegt Robert Cialdini het juiste moment toe:
- Het moment en de context waarop een bepaalde banner gepresenteerd wordt, heeft een zeer grote invloed op het uiteindelijke effect (als mensen aan het zoeken zijn naar informatie over hun tuin staan ze open voor wat daarmee te maken heeft, het is dus van belang om tijdig die voorwaarden te scheppen dat ze ervoor open staan).
Checklist voor het maken banners
Bij het maken van een banner zijn er een aantal punten waar je op kunt letten: zorg voor een duidelijke boodschap en denk goed na over wat je uit wilt bereiken. Wat tips op een rij:
- Zorg voor een duidelijke boodschap. Wat wil je communiceren? Hoe komt die boodschap het beste bij de juiste persoon? Hiervoor kan het handig zijn om een fictief personage te creëren op wie de banner zich richt.
- Beperk de informatie tot het hoogst nodige; in één oogopslag moet duidelijk zijn waar de boodschap over gaat. Het is geen probleem als het langer duurt om de gehele boodschap te tonen. Bij interesse zal de blik van de kijker blijven ‘hangen’.
- Let op het visuele plaatje. De kijker moet aan de hand worden genomen. Leg een focus en bepaal de kijk-richting. Focus is te realiseren door bijvoorbeeld een tekst, afbeelding, kader en kleurvlak. De visuals moeten de propositie uitdragen. De kijker wordt snel getrokken door gezichten, maar de blik moet niet blijven ‘hangen’ op het gezicht.
a. Laat tekst en beeld goed op elkaar aansluiten zodat het geheel een logisch verhaal wordt.
b. Laat een afbeelding van het product zien.
c. Gebruik grafische elementen. Het oog is te sturen met bijvoorbeeld een pijl, een opvallende letter, een felle kleur of juist met witruimte. - Zet een duidelijke button in je banner voor een Call To Action (CTA).
a. Wat is dit? De gebruiker moet direct door hebben dat het om een button gaat, anders haakt hij af. Vooral bij ouderen heerst er nog wel eens angst om te klikken op een knop die niet duidelijk is, omdat men bang is meteen ergens aan vast te zitten.
b. Vertel wat de button doet in de button-tekst. Positioneer de button prominent. Plaats eventueel een geruststellende mededeling in of onder de button. Laat het voordeel zien in de banner. Indien de stap om op de banner te klikken te groot is, kan ook een alternatieve keuze worden geboden.
c. Een button moet contrasterend zijn en opvallen. Grote buttons werken vaak beter. Een opvallende kleur werkt beter dan een minder opvallende kleur en ronde hoeken werken beter dan vierkante hoeken. - Gebruik een korte en bondige to-the-point tekst.
a. Indien er sprake is van een korting, laat dat zien.
b. Niemand wil iets missen (gebruik verliestaal: mis geen enkele uitgave).
c. Neem eventuele angst weg om ergens aan vast te zitten (stopt automatisch).
d. Doe een beroep op het groepsgevoel (cultuur, locatie, hobby, leeftijd).
Testen en analyseren
Er is geen gouden regel voor wat goed werkt. Het is van belang om te testen, te analyseren en bij te sturen om het effect van een banner zo goed mogelijk te optimaliseren. Vipmedia analyseert en rapporteert tijdens de campagne om waar nodig bij te sturen en de resultaten te verbeteren. Door het regelmatig aanpassen van de banners zullen ze ook meer opvallen. Probeer goed te analyseren wat veranderingen van de banner doen met het aantal keer dat op de banner geklikt wordt (de Click-Trough-Rate (CTR)). Op deze manier kun je analyseren wat het beste werkt. Het is geen statisch gegeven maar een leerproces.
Tools om zelf banners te maken
Het maken van een banner is tegenwoordig goed te doen met de diverse tools die beschikbaar zijn. Er zijn programma’s die je kunt downloaden voor je computer, telefoon of tablet. Ook zijn er een aantal online-tools waarmee je banners kunt maken.