Je hebt slechts een paar seconden om betrokkenheid bij je potentiële klanten te creëren en daarbij is beeld de belangrijkste factor. Wil jij als organisatie de aandacht van je doelgroep vangen? Niet achter de massa aanhobbelen maar vooruitstrevend en trendsettend zijn? In dit blog beschrijven we 7 tips die je helpen bij het kiezen van het perfecte beeld.
Visuals overrulen tekst
Op de vroegere tijdschriftenredactie heerste de eeuwige discussie tussen vormgevers en redacteuren. Want wat is er nu belangrijker, tekst of beeld?
Inmiddels weten we het antwoord wel. Negentig procent van de informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd, is namelijk visueel. En we nemen visuele informatie ook veel sneller op dan tekst: maar liefs 600.000 keer! Dit is af te lezen uit een infographic van Ethos3.com, die onderzoek deed naar de Power of Visuals.
Social media-gebruikers delen maar liefs 40 keer meer visuals dan geschreven tekst. Wil je dus iets bereiken met Pinterest, Instagram of Tumblr, dan kun je maar beter goed over je beeldbeleid nadenken. En is het nog nodig om te zeggen dat 79 procent van het internetverkeer gegenereerd wordt vanuit visuals? De boodschap lijkt ons duidelijk.
1) Kies beeld dat past bij je merk-DNA
Visuele content is de perfecte tool om je imago te versterken. Daarvoor moet je als organisatie je corporate identity wel helder voor ogen hebben. Je corporate identity, huisstijl of merk-DNA is de manier waarop een organisatie zich presenteert. Ofwel: wat is de drive van je organisatie, en naar welk ideaal werken jullie toe? Wat is je visuele identiteit?
Om maar een voorbeeld te geven uit eigen portefeuille: Vipmedia is gespecialiseerd in het uitgeven en creëren van ‘groene’ content in de breedste zin van het woord. Bij een bezoek aan onze zakelijke website krijgen klanten een reeks bewegende beelden te zien van zonnepanelen, een hond, een snoeiende hand, een vijver en een veganistische maaltijd; kort samengevat visualiseert dit de merken die wij representeren.
De tone of voice is formeel en dat uit zich ook in het beeldgebruik. Het beeld is puur functioneel gekozen.
Bezoek je daarentegen de website van één van onze merken, Tuinseizoen, dan zie je op de homepage beelden van handen die aan het snoeien zijn, inspirerende hoekjes in de tuin en veel planten. Aan de hand van deze beeldkeuze wordt duidelijk waar dit merk voor staat: Tuinseizoen is een praktisch how-to-magazine over tuinieren.