Laat een ervaren tuinredacteur je website- of blogartikelen verzorgen en je ziet dat je website omhoog schiet in Google. Die betere vindbaarheid zorgt voor meer bezoekers en dus meer klanten. En ook via je nieuwsbrieven en social media zorgt deze goede content voor veel meer online verkeer. Deze belofte doet Jacqueline Leenders, hoofdredacteur van onder andere de mediamerken Tuinseizoen en Tuinen.nl van Vipmedia.
‘Tijdschriftredacteuren zijn altijd met media bezig. We schrijven artikelen en reportages voor print, maar uiteraard ook voor onze websites, nieuwsbrieven en socialmedia kanalen. Instagramstories, video en podcasts behoren tot onze dagelijkse werkzaam heden. We zien welke content de lezers waarderen en waar ze minder goed op reageren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat onze adverteerders en andere bedrijven in de tuinbranche ons steeds vaker vragen of we ze een handje kunnen helpen met het schrijven van online artikelen, het maken van social mediaposts of het samenstellen van brochures en tijdschriften op maat’, vertelt Jacqueline Leenders, die sinds 1999 aan Vipmedia verbonden is.
Contentstrategie
De vakredacteuren hebben verstand van de tuin, maar ook van de verschillende mediavormen. Ze kunnen snel beoordelen welke onderwerpen geschikt zijn voor je website en wat je bijvoorbeeld beter op facebook of instagram kunt plaatsen. Voor steeds meer klanten ontwikkelt de redactie samen met de onlinemarketeer een complete content strategie voor de website en de socialmediakanalen. Jacqueline Leenders: ‘En je ziet dat het werkt. Om hoog te scoren in Google is het belangrijk dat je blogposts inhoudelijk sterk zijn; de tijd dat je met slimme trucjes in onzinnige berichten Google kon manipuleren, ligt ver achter ons. Uiteraard veranderen algoritmes voortdurend, dus je moet wel op de hoogte blijven van de nieuwste SEO- ontwikkelingen. Regelmatig volgen we trainingen om up-to-date te blijven en daarnaast zien we natuurlijk ook zelf wat er gebeurt met onze eigen sites en socialmediakanalen. Uiteindelijk zijn onze redacteuren elke dag met alle vormen van media bezig.’
Lockdown
Dit voorjaar was een voorbeeld van hoe belangrijk onlinekanalen zijn geworden. Tijdens de lockdown gingen de bezoekcijfers op internet door het dak. Met name de sites Tuinen.nl en Tuinseizoen.com trokken honderdduizenden bezoekers per maand méér dan het jaar daarvoor. Maar ook Groener Wonen, het nieuwe platform over duurzaamheid pluste flink. Dat leverde Vipmedia niet alleen mooie advertentie-inkomsten op, maar ook nieuwe abonnees op de tijdschriften.
‘Het segment tuinieren is dit jaar sowieso flink gegroeid’, constateert de hoofdredacteur. ‘Mensen zijn vaker thuis, gaan minder op vakantie en thuiswerken lijkt een blijvertje. Dan worden huis en tuin belangrijker en dat is natuurlijk gunstig voor onze tuinmagazines. Ook onze titel Hart voor Dieren lift daar op mee, want juist nu hebben mensen behoefte aan een gezelschapsdier.’
Hart voor Dieren is al jaren een vaste waarde in het medialandschap en een platform waar dierenliefhebbers elkaar weten te vinden.
Alleen al de facebookpagina van Hart voor Dieren heeft bijna 300.000 fans; dat is een ongelofelijk hoog aantal. ‘En dit zijn echte fans’, benadrukt Jacqueline, ‘geen gekochte likes, want dat werkt uiteindelijk tegen je.’ De deskundigheid van de dierenredactie wordt breed erkend en leidt tot diverse opdrachten in de branche. ‘Echt trots zijn wij op de samenwerking met dierenbeschermingsorganisatie Dierenlot. Voor hen maken we vakbladen en publiekstijdschriften. Nieuw is dat we podcasts opnemen met deskundigen uit het werkveld. Ook voor klanten uit het tuinsegment kunnen we dat doen.’
Liefde voor groen
Ervaren redacteuren inschakelen lijkt een dure optie, maar laat je daardoor niet afschrikken. ‘We kunnen voor elke speler in de markt een persoonlijk plan maken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een abonnementsvorm van twee artikelen per maand, maar we kunnen ook je social media uit handen nemen of in een beperkte tijd je complete website vullen met relevante content van hoge kwaliteit, inclusief beeldmateriaal.’ De designafdeling van de uitgeverij kan een tijdschrift of brochure voor je ontwerpen, dat perfect past bij je doelgroep en vergeet ook de samenwerking met de tijdschriften niet. Met merken als De Tuin op Tafel (moestuinieren), Tuinontwerp (lezers die hun tuin drastisch op de schop nemen), LandIdee (mensen met grotere tuinen) en Groener Wonen (duurzaam leven) kun je direct je doelgroep bereiken, zowel in print als online. ‘Door deze nieuwe ontwikkeling is ons werk alleen maar leuker geworden. Onze redacteuren hebben allemaal een liefde voor groen en voor de natuur. Nu hebben we niet alleen contact met tuinliefhebbers en kwekers, maar ook met allerlei andere spelers in de markt. Daardoor is onze betrokkenheid bij het vak alleen maar groter geworden. Het is zo fijn als je van je hobby je werk kunt maken’, aldus Jacqueline Leenders.
Vipmedia geeft sinds 1976 eigen special interest tijdschriften uit zoals Duiken, Hart voor Dieren, Tuinseizoen (voorheen Bloemen & Planten), De Tuin op Tafel, LandIdee en Groener Wonen die allemaal zowel in Nederland als in Vlaanderen verschijnen. De laatste jaren verlenen we voor steeds meer klanten services in de vorm van contentstrategieën, conceptontwikkeling, contentproductie, design en op maat gemaakte magazines. Wil jij ook meer klanten bereiken? Bekijk onze inspirerende klantcases of neem direct contact op via sales@vipmedia.nl.